ردپای غیرمجازها در بدهکاری بانک‌ ها

خبرگزاری ایسنا: در حالی تازه‌ترین تغییرات درصورت مالی بانک‌ها از نوسان در بدهی آنها به بانک مرکزی حکایت دارد که برخی مسئولان بانکی ریشه این تغییر را ناشی از جریان‌های اخیر موسسات غیرمجاز نیز می‌دانند.

بدهی بانک‌ها به بانک مرکزی طی سال‌های اخیر اغلب با روندی رو به رشد همراه بوده و در آخرین ترازنامه‌ای که از وضعیت سیستم بانکی منتشر شد، مجموع این بدهی به بیش از ۱۰۰ هزار میلیارد تومان در پایان خردادماه افزایش یافته بود که این رقم ۱۳.۲ درصد نسبت به خردادماه سال گذشته و همچنین ۱.۷ درصد نسبت به اسفندماه رشد دارد.

بررسی جزئیات بدهی بانک‌ها به بانک مرکزی از این حکایت دارد که بدهی بانک‌های تجاری به ۸۵ هزار میلیارد تومان رسید که در مقایسه با رقم ۱۲۰ هزار میلیاردی اسفندماه تا ۲۹ درصد کاهش دارد. از سوی دیگر بدهی بانک‌های تخصصی ۵۰ هزار میلیارد تومان اعلام شده که نسبت به ۴۹ هزار میلیارد اسفندماه رشد ۲.۵ درصدی دارد ولی در مقایسه با خرداد سال گذشته تا ۱۰ درصد کاهش یافته است.

اما بدهی حاشیه‌ساز ماه‌های اخیر به بانک‌های خصوصی مربوط می‌شود که در حال حاضر حدود ۴۲ هزار میلیارد تومان است؛ این رقم البته در خرداد ماه سال گذشته نزدیک به ۱۳ هزار میلیارد تومان بوده که این رقم با رشد حدود ۲۱۰ درصد تا خردادماه امسال پیش رفته است، با این حال بدهی خصوصی‌ها نسبت به ۳۸ هزار میلیارد اسفندماه حدود ۱۰.۳ درصد طی این سه ماه افزایش داشته است.

در حالی حجم بدهی بانک‌های تجاری به بانک مرکزی و به عبارتی اضافه برداشت آنها کاسته شده و در عین حال روند رشد بدهی خصوصی‌ها نیز کند شده است که با وجود اینکه دلایل متفاوتی می‌تواند برای این موضوع وجود داشته باشد اما برخی مقامات بانکی شرایط اخیر بازار پول و حواشی ناشی از فعالیت موسسات اعتباری به ویژه غیرمجازها را در جریان تغییر پول در بانک‌ها و اثرگذاری آن در برداشت از بانک مرکزی بی‌تاثیر نمی‌داند.

در این رابطه جمشیدی - دبیر کانون بانک‌های خصوصی - به ایسنا توضیح داد که به هر حال شرایطی که برای تعاونی‌های زیرمجموعه موسسه کاسپین به وجود آمد و یا برخی موسسات غیرمجاز دیگر در فضایی متشنج قرار گرفته‌اند، درمجموع باعث حس بی‌اعتمادی مردم به موسسات و یا بانک‌های کوچک‌تر شده و در این حالت وجود شایعاتی مبنی بر ورشکستگی برخی بانک‌ها و موسسات نیز این بی‌اعتمادی و نگرانی را تشدید کرد.

وی در این باره توضیحات بیشتری ارائه کرد و گفت که در فضایی که ایجاد شده بود، به هر حال نگرانی مردم برای امنیت سپرده‌های آنها موجب شد که بخش قابل توجهی از وجوه خود را از موسسات اعتباری و حتی بانک‌های خصوصی کوچک‌تر که درگیر حاشیه بودند، خارج کرده و به سمت بانک‌هایی که از نگاه آنها معتبر بودند، حرکت کردند که این خود عاملی برای کاهش نقدینگی برخی بانک‌ها و در نهایت برداشت بیشتر از بانک مرکزی به منظور تامین نقدینگی لازم بود.

آن طور که جمشیدی عنوان می‌کند به هر حال با گذر زمان و اعلام‌هایی که بانک مرکزی و مقامات مسئول در رابطه با ایجاد اطمینان نسبت به شبکه بانکی و عدم ورشکستگی بانک‌ها داشتند، به تدریج فضای مطمئن‌تری برای سپرده‌گذاران ایجاد شده و اکنون بار دیگر منابع در حال توزیع شدن در تمامی بانک‌ها و برگشت مردم به سمت بانک‌های مجازی است که قبلا نیز در آن سپرده داشتند، چراکه به هر حال آنها به همان بانک‌ها با توجه به شرایط کاری و فعالیت خود عادت داشته و ترجیح می‌دهند که با حس اطمینانی که برایشان ایجاد شده، مسائل پولی و بانکی خود را در آنها پیگیری کنند. بر این اساس می‌توان انتظار داشت که با برگشت نقدینگی برداشت‌ها از بانک مرکزی و به عبارتی بدهی بانک‌ها نیز تا حدی ترمیم شود.

 در افزایش بدهی بانک‌ها به بانک مرکزی بیشتر دلایل دیگری نیز مورد بررسی بوده است. مسائلی همچون بی‌نظمی برخی بانک‌ها در تسهیلات دهی و یا وجود تسهیلات تکلیفی که نیاز به نقدینگی بالایی دارد و از سوی دیگر تامین مالی پروژه‌های عمرانی و تعهدی که بانک‌ها در این رابطه دارند، با توجه به تنگنای اعتباری که حدود ۶۰ درصد منابع آنها از دسترس خارج است، موجب ورود به اضافه برداشت از بانک مرکزی و قرمز شدن حساب آنها می‌شود.

باید یادآور شد در جریان همین اضافه برداشت‌ها و انحراف قابل توجهی برخی از بانک‌ها گاهی شاهد تنبیهات انضباطی آنها از جمله صدور بخشنامه برای عدم دریافت چک‌های این بانک‌ها هستیم.

افزایش نرخ اجاره مسکن تا 3 برابر نرخ تورم!

خبرگزاری ایسنا: دبیر کانون سراسری انبوه‌سازان گفت: علیرغم این‌که همه انتظار داشتند افزایش نرخ اجاره، کمتر از نرخ تورم باشد اینگونه نشد و مشاهده می‌شود در بعضی از مناطق حتی تا سه برابر نرخ تورم، نرخ اجاره یا رهن افزایش پیدا کرده که نشان از بی‌برنامگی در بازار اجاره مسکن در کشور است.

فرشید پورحاجت با اشاره به این‌که صنعت ساختمان چهارمین سال بحرانی خود را سپری می‌کند، اظهار کرد: شرایط بازار مسکن شامل مؤلفه‌های خرید و فروش و بازار اجاره می‌شود و اگر در این بازارها مشکلی به وجود آید، ناشی از بهم خوردن نظم عرضه و تقاضاست.

وی با اشاره به این‌که در حال حاضر بازار فروش مسکن نسبت به دوره‌های گذشته مقداری رشد مثبت داشته است، خاطرنشان کرد: البته انتظارات بازار مسکن از شرایط، هنوز محقق نشده است، زیرا بازار مسکن همچنان دارای عملکرد مثبت نیست.

پورحاجت تصریح کرد: باید اهتمام ویژه نسبت به بازار مسکن کشور و سرمایه‌های مردم شود. البته با حمایت‌هایی شامل ارائه بسته‌های تشویقی و انگیزشی اعم از بسته‌های تشویقی مالیاتی و سرمایه‌ای می‌توانیم شاهد شکوفایی این بازار باشیم.

وی با بیان این‌که در بازار رهن و اجاره املاک شرایط مطلوبی دیده نمی‌شود، عنوان کرد: در تابستان امسال متفاوت از تابستان سنوات گذشته وارد بازار مسکن شدیم. شرایط اجاره و رهن در تابستان ۱۳۹۶ برای مستاجران بسیار سخت بوده است. مردم برای تهیه مسکن مورد نیاز مشکلات خاص خود را دارند و افزایش قیمت اجاره و رهن نسبت به پیش‌بینی‌هایی که می‌شد، بیشتر شده است. علیرغم این‌که همه انتظار داشتند افزایش نرخ اجاره، کمتر از نرخ تورم باشد اینگونه نشد و مشاهده می‌کنیم در بعضی از مناطق حتی تا سه برابر نرخ تورم، نرخ اجاره یا رهن افزایش پیدا کرده که نشان از بی‌برنامگی در بازار اجاره مسکن در کشور است.

پورحاجت با اشاره به افزوده شدن حدود ۴۰ درصد به آمار خانوارهای مستأجری کشور طی یک دوره پنج ساله یعنی از سال ۱۳۹۰ تا اکنون، اظهار کرد: در این مدت یک میلیون و ۸۰۰ هزار خانوار مستأجر به کشور اضافه شده است. افزایش این آمار به دلیل بهم‌خوردگی نظم عرضه و تقاضا در بازار مسکن است و به نظر می‌رسد این عامل اصلی افزایش قیمت اجاره در سال ۱۳۹۶ است.

وی عنوان کرد: سیستم بانکی عملاً تولید و صنعت را قفل کرده است. تقریباً در این خصوص باید یک تحول اساسی در سیستم بانکی کشورمان صورت بگیرد. همچنین لازم است بانک‌ها انضباط مالی را رعایت و نظارت‌ها را نسبت به سیستم خود بیشتر کنند.

پورحاجت ادامه داد: در بازاری هستیم که هر بانکی خارج از شرایط، مصوبات و اعتبارات، اقدام به افزایش نرخ سپرده‌ها می‌کند و این موضوع عملاً بخش تولید را به ورطه نابودی می‌برد. بنابراین ضروری است با یک اهتمام ویژه سیستم بانکی اصلاح شود و معتقدیم باید برای تأمین نقدینگی سازندگان و خریداران مسکن اقدام و مسیر برای آن‌ها از این طریق هموار شود.

رئیس انجمن انبوه‌سازان مسکن خوزستان با اشاره به این‌که تولید نمی‌تواند با سیستم بانکی رقابت کند، خاطرنشان کرد: هم‌اکنون این بخش توان رقابت با سیستم بانکی ندارد. خود بانک‌ها نیز در این رقابت نابرابر بیشتر از  تولیدکنندگان متضرر می‌شوند.

وی با بیان این‌که در سال‌های اخیر شاهد این هستیم ‌که صنعت ساختمان‌سازی دچار رکود شده و این در حالی است که قیمت مسکن در بازده چهارساله افزایش آنچنانی نداشته است، گفت: همچنین نهادها و ارگان‌های دولتی در این سال‌ها بالاتر از نرخ عمومی به افزایش تعرفه‌های خدمات اقدام کردند و انتظار داریم که انضباط اداری در خصوص این عوارض و تعرفه‌ها که صنعت تولید مسکن از آن متاثر است، رعایت شود.

لزوم انتخاب یک شخصیت ملی برای آموزش و پرورش

جماران نوشت: علاوه بر خواست فرهنگیان، مسئله توان اجرایی وزیر در این وزارتخانه اهمتی اساسی دارد. امروز وزارت آموزش و پرورش بیش از هرچیز به یک مدیر اجرایی توانمند و عین حال پاکدست نیاز دارد تا هم بتواند امور اداری و اجرایی وزارتخانه را سامان دهد و هم بتواند بخشی از دلخوری فرهنگیان عزیز را که پس از وقایع صندوق ذخیره فرهنگیان پدید آمده است، تسلی بخشد. 
 
مهدی شیخ گفت: نمایندگان مجلس در هنگام رای به وزیر پیشنهادی آموزش و پرورش، خواست فرهنگیان را در نظر داشته باشند.

مهدی شیخ، نماینده مردم تهران و عضو کمیسیون فرهنگی مجلس شورای اسلامی در گفت و گو با خبرگار  جماران درخصوص وزارت آموزش و پرورش، گفت: وزیر آینده ی آموزش و پرورش، باید دارای وجوه شخصیتی ممتازی باشد؛ به نحوی که بتواند مسئله آموزش و پرورش و لزوم تحول آن را به گفتمانی ملی تبدیل کند و آموزش و پرورش را در رأس امور دولت قرار دهد.

وزیر آموزش و پرورش، یک شخصیت ملی باشد

شیخ ادامه داد: اگر یک شخصیت ملی، عهده دار پست وزارت شود سزاوارتر است و اگر نشد، باید شخصی انتخاب شود که توان بالایی برای گفتمانسازی و ایجاد تحول داشته باشد.

لزوم توجه به خواست معلمان در انتخاب وزیر

وی، با تاکید بر لزوم توجه به نظر و خواست فرهنگیان در انتخاب وزیر، ابراز داشت: البته در کنار این مسئله، باید به خواست و اراده فرهنگیان کشور نیز توجه داشت؛ تجربه نشان داده است که در همه وزارتخانه ها، و به ویژه در وزارت آموزش و پرورش، اگر شخص وزیر مقبولیت نداشته باشد در اداره امور وزارتخانه چندان موفق نخواهد بود.

این عضو لیست تدبیر و امید افزود: لذا انتظار از نمایندگان محترم مجلس، آن است که در انتخاب وزیر، به خواست فرهنگیان توجه داشته باشند. 

فاجعه دل خوری معلمان از وقایع صندوق ذخیره فرهنگیان

 شیخ همچنین افزود:  علاوه بر خواست فرهنگیان، مسئله توان اجرایی وزیر در این وزارتخانه اهمیتی اساسی دارد. امروز وزارت آموزش و پرورش بیش از هرچیز به یک مدیر توانمند و در عین حال پاکدست نیاز دارد تا هم بتواند امور اداری و اجرایی وزارتخانه را سامان دهد و هم بتواند بخشی از دلخوری فرهنگیان عزیز را که پس از وقایع صندوق ذخیره فرهنگیان پدید آمده است، تسلی بخشد.

مدیری تحول آفرین لازم است

وی خاطر نشان کرد: البته مدیر اجرایی صرف هم، نمیتواند تحول آفرین باشد؛ بلکه باید در کنار توان اجرایی، مدیری برای این وزارتخانه انتخاب شود که توان ایجاد تحول را داشته باشد. مدیر مبتکر و دارای ایده در زمینه آموزش و پرورش اندک است، اما نایاب نیست و نمایندگان مردم باید در رأی خود، بر این امر نیز دقت داشته باشند.

لزوم توامندی وزیر آینده آموزش و پرورش، در جذب منابع

شیخ به لزوم توانمندی وزیر آینده در جذب منابع به آموزش و پرورش ابراز داشت: به نظر بنده، در مقطع کنونی، باید وزیری انتخاب شود که هم بتواند جذب منابع کند و هم بتواند با مدیریت هزینه ها و مصارف، توان مالی این نهاد بزرگ کشور را بالا ببرد. این مهم در راستای تحقق اقتصاد مقاومتی امری حیاتی است و نه تنها در آموزش و پرورش بلکه در همه نهادها باید مد نظر مدیران و برنامه ریزان قرار گیرد.

غرویان: روحانی در مورد غیبت خانم ها، توضیح بدهد

جماران: چهار سال آینده، چهار سال پایانی ریاست جمهوری آقای دکتر روحانی است و چیزی برای از دست دادن ندارد. مردم رأی هایی داده اند و توقعاتی دارند. مردم خواستار تحولات چشمگیر، قابل توجه و محسوس هستند. 
 
یک استاد حوزه و دانشگاه تأکید کرد: اول اینکه باید در مورد عدم حضور خانم ها در هیأت وزیران توضیح دهند که مردم بیشتر بدانند. مسأله دیگر چهره های جدیدی است که با وزیران قبلی تفاوت هایی دارند ولی هنوز مواضع سیاسی و فکری همه این چهره ها کاملا برای ملت روشن نیست که این همم باید تبیین شود.

آیت الله محسن غرویان در گفت و گو با خبرنگار جماران در مورد کابینه معرفی شده به مجلس شورای اسلامی اظهار داشت: به نظرم چند نکته باید برای ملت روشن شود. اول اینکه صحبت ها و حرف و حدیث های زیادی در مورد استفاده از خانم ها در هیأت وزیران مطرح شد و رئیس جمهور باید در مورد عدم حضور خانم ها در هیأت وزیران توضیح دهد که مردم بیشتر بدانند.
 
مسأله دیگر چهره های جدیدی است که با وزیران قبلی تفاوت هایی دارند ولی هنوز مواضع سیاسی و فکری همه این چهره ها کاملا برای ملت روشن نیست که این هم باید تبیین شود.

این استاد حوزه و دانشگاه با اشاره به انتخاب مجدد اسحاق جهانگیری به عنوان معاون اول رئیس جمهور، افزود: این موضوع نشان می دهد که در نظر آقای دکتر روحانی آقای جهانگیری می تواند نیروی بسیار قوی برای ادامه راه و آرمان و اهداف دکتر روحانی باشد و این نکته مثبتی است. اما نکته دیگر این است که چهار سال آینده، چهار سال پایانی ریاست جمهوری آقای دکتر روحانی است و چیزی برای از دست دادن ندارد.
 
مردم رأی هایی داده اند و توقعاتی دارند. مردم خواستار تحولات چشمگیر، قابل توجه و محسوس هستند. مهم این است که این کابینه بتواند اهداف مورد نظر و مطالبات مردم را پیاده و اجرایی کند.

وی ادامه داد: ما هم منتظریم که مجلس همراهی کند و البته طبیعی است که نمایندگان مجلس هم حق دارند انتقادهایی به برخی از افراد کابینه داشته باشند. ولی در مجموع من خوش بین هستم؛ روند اتفاقات سیاسی و تعیین کابینه با این ترکیب دولت و فضای مجلس هماهنگی هایی را نشان می دهد. امیدواریم که هرچه زودتر این افراد شروع به کار کنند؛ اما به طور قاطع الآن نمی شود در مورد موفقیت این کابینه و همراهی آنها با اهداف آقای روحانی صد در صد قضاوتی داشته باشیم.

غرویان در مورد سازگاری با ترکیب کابینه پیشنهادی با شعارهای انتخاباتی رئیس جمهور گفت: به نظر می رسد تا حدودی این کابینه با وعده های رئیس جمهور سازگاری دارد اما برای قضاوت صد در صد باید مدتی از کار آنها بگذرد و نوع افرادی را که انتخاب می کنند یا جهتگیری ها و هدفگذاری هایی که برای برنامه های خود اعلام می کنند بهتر نشان می دهد. ولی تلاش آقای دکتر روحانی این است که افراد همسو با دولت باشند.

وی خاطرنشان کرد: فراجناحی هم یک مفهوم مبهم است. به نظر من نمی شود آقای دکتر روحانی از افراد مخالف فکر و اندیشه اعتدالی استفاده کند؛ برای اینکه آنها مانع می شوند. وزیر باید معاون باشد نه اینکه مانع باشد. در واقع معاون یعنی کسی که معاونت و کمک می کند و با رئیس دولت همسو است. به هر حال آقای دکتر روحانی گفتند اگر نوبتی هم باشد نوبت 24 میلیون است که دولت را در دست داشته باشند. امیدواری زیادی داریم که این کابینه بتواند در مسیر مطالبات حرکت کند.